RANKAR DIN SAJT FÖR DÅLIGT?
Få en fri utvärdering
Ring oss: 0737297100
Rankar din sajt för dåligt? Du vill säkert att din webbplats ska ranka så högt som möjligt i sökningar på olika sökmotorer för att öka din synlighet på nätet.
Dessvärre så finns det rad olika orsaker till varför din sajt inte rankar så bra som den borde.
Har din hemsida börjat tappa placeringar i ranking?
Eller syns den inte alls på förstasidan längre?
Några anledningar till att din webbplats rankar dåligt kan bero på att du valt:
- Fel plattform för din sajt, blogg eller webbshop
- Fel Content Management System (CMS) för din sajt, blogg eller webbshop
Annars så kan ett tapp i rankingen bero på t.ex.:
- Dåligt innehåll eller duplicerat innehåll
- Nytt innehåll som inte är SEO-anpassat utan skrivet av ditt PR-folk, som inte alla gånger förstår hur sökmotoroptimering och konverteringsoptimering fungerar
- För tung sajt (för tung kod, för tunga bilder, för tung grafik, etc)
- Texter som innehåller dålig meningsstruktur eller där keywords(sökbegrepp/fraser) inte har använts
- Att texten är för hårt SEO-anpassad och engagerar inte besökarna (som hoppar ut igen efter bara några sekunder)
- Att sökfrasen som du helst vill ranka för är varken med i din metatitel eller metadescription (vilket är a och o om du vill att din sajt ska ranka riktigt bra)
- Att sajten saknar auktoritet och kanske upplevs som rörig, flummig, fluffig eller inte trovärdig
Rankar din sajt för dåligt – och du vet inte varför?
Googles sökalgoritmer kan alltför ofta vara boven i dramat om din sajt, utan synbar anledning, som plötsligt gör att den rankar dåligt.
Googles sökalgoritmer förändrar också spelreglerna konstant, vilket är både fascinerande och intressant för de som jobbar med det.
För andra kan det vara tvärtom: En ren mardröm.
Lite information om förändringarna som sker året runt:
- Algoritmen ändras alltid löpande under hela året, i praktiken görs detta lite lätt varje dag om året
- Vilket gör att de flesta sajtägare inte ens märker de små skillnaderna, om man inte mot förmodan har flera sajter där man har en möjlighet att se de subtila skillnaderna och experimenterar konstant
- Varje månad så sker ofta en litet större förändring som ofta gör större eko i vår värld i olika bloggposter samt förundran i olika forum
- Dessa brukar då förändra spelregler så pass att man måste förändra sajten till att anpassa för själva spelregeln i sig, men ofta på lite längre sikt
- Sedan är det dessa förändringar som sker ofta vid varje kvartal som är väldigt mycket större. Dessa kan göra stora skillnader och ge stora förändringar för alla typer av sajter i hela världen
Detta kan sammantaget leda till att en sajt som tidigare klarade sig rätt bra, eller i alla fall någorlunda, plötsligt bara störtdyker.
Och frågan är då, kan den repa sig?
frågor och svar
- Syftet med optimeringen är att din webbsajt ska bli mer sökmotorvänlig och därmed få bättre förutsättningar att ranka högt i sökningar på sökmotorer som t.ex. Google
- konverteringar ger dig långsiktig ökande trafik från Google och andra sökmototorer, vilket genererar fler leads och därmed också ökande lönsamhet
Läs gärna mer om konverteringar.
- På svenska finns det ingen tydlig logik i förkortningen SEO, vilket beror på att SEO är en förkortning från engelskans Search Engine Optimization.
Därför är det viktigare än någonsin att dina tjänster eller produkter syns i sökresultatet, ju högre desto bättre, när dina potentiella kunder söker efter dem.
- Gör det inte det, så innebär det med stor sannolikhet att ditt företag går miste om just den kunden
- Samt de leads den besökaren hade kunnat generera
Därigenom så ser vi till att våra kunder:
- Blir synliga i sökningar – såväl i generella, nationella sökningar som i lokala sökningar
- Etablerar en bättre position i rankingen
- Skapar mer trafik och framför allt relevant trafik till sin hemsida
- Utvecklar chansen till fler och bättre leads kontinuerligt
För att nu bara nämna några små detaljer.
Vi levererar också milt sagt förbluffande resultat för våra kunder.
- Både när det gäller ranking, trafikökning samt leads och konverteringar
Många av våra bästa kunder har redan det, andra klättrar fortfarande.
Hur du jobbar med SEO kan vara avgörande
Arbetar du med SEO på ett traditionellt sätt, som kanske inte längre är relevant?
Eller arbetar du inte alls med SEO?
- Länkar väger t.ex. inte alls lika tungt som tidigare, så de länkar som du bör lägga fokus på är t.ex. dina interna tvärkopplingar på sajten och som därför riktar fokus mot interna länkar.
- När det gäller dina sökord och sökfraser så gäller det att inte repetera keywords för att undvika att de konkurrerar ut varandra.
- Använd helst inte ett sökord/en sökfras mer än en gång.
- Stirra dig inte blind på klassisk SEO (det är det som vi menar när vi talar om att en sajt är för hårt SEO-anpassad) utan skifta istället fokus till att skapa bra innehåll som är värdefull för dina läsare.)
Rankar din sajt dåligt i sökningar? Kontakta Just Value!
Just Value är experter på att göra så att våra kunder blir synliga och rankar bra i sökningar på nätet.
Våra kunder:
- Blir synliga i sökningar på deras strategiskt viktiga sökord och sökfraser och rankar också bra.
- Är med i striden om kunderna och affärerna samt får ökad lönsamhet
- Slipper att bli omsprungna av konkurrenterna.
Deras sajter genererar också mer trafik samt fler leads och fler konverteringar.
Så. Hur är det?
Rankar din sajt för dåligt?