Leads
Leads är ett lånord från engelskan och avser någon som ännu inte är kund, men som skulle kunna bli det.
Det kan t.ex. röra sig om en representant för ett företag, en organisation eller myndighet alternativt en privatperson (privatkund).
VAD ÄR LEADS?
Inom marknadsföring, försäljning och säljprocessen så är lead en potentiell kund.
Om man skall beskriva vem som är ett lead så skulle det enkelt förklarat t.ex. kunna vara en kontaktperson för ett företag som, på något sätt, har interagerat med ditt erbjudande.
T.ex. genom att visa intresse för:
- Din produkt
- Din tjänst
- Ditt varumärke
- Ditt företag och/eller din verksamhet
- Det sälj- eller marknadsföringsmaterial som du har producerat
LEADS, I SITT RÄTTA SAMMANHANG
Leads hör hemma i en säljprocess. För t.ex. ett företag som främst arbetar med inbound trafik och säljande av egna sajter så börjar en säljprocess oftast med ett lead.
När ett lead visar intresse för deras produkter eller tjänster så är målet för företagets marknadsförings- och säljteam att, steg för steg, locka leadet vidare i köpprocessen så att företaget, organisationen, myndigheten eller personen som utgör leadet till slut skall bli en betalande kund.
Leads hänger i säljprocesser samman med begrepp som t.ex.:
- Suspects
Suspects är alla som ingår i ditt företags målgrupp. Inte bara de som faktiskt skulle kunna tänkas köpa produkten eller tjänsten, utan också de som har inflytande över ett sådant beslut. - Prospect
Prospects är suspects som eventuellt skulle kunna tänka sig att köpa dina tjänster eller produkter. Som kanske till och med just nu aktivt letar efter tjänster eller produkter liknande de som du erbjuder. - Opportunities
Opportunities är leads som uppfyller vissa specifika kriterier, de så kallade BANT-kriterierna:
– Dina opportunities har ekonomiska förutsättningar (alltså tillräckligt med pengar) för att köpa din produkt eller tjänst (B:et i BANT står för Budget).
– Dina opportunities har rätt att fatta beslut om att köpa din produkt eller tjänst (A:et i BANT står för Authority).
– Dina opportunities är inte bara intresserade av dina tjänster och/eller produkter, de har också behov av den/dem (N:et i BANT står för Need).
– Dina opportunities tänker inom en inte allt för avlägsen framtid köpa en tjänst eller produkt liknande den som du erbjuder (T:et i BANT står för Timescale). - Köpsignal
En köpsignal är en händelse i ett företag, en organisation eller en myndighet som gör dem till en drömkund för dig eller ger dig en välgrundad anledning att ta kontakt med ett företag (som redan är din drömkund) med ett erbjudande som matchar deras behov.
Hur, var och på vilket sätt prospekt, leads och köpsignaler etc passar in i ditt företags säljprocess beror till stor del på om företaget fokuserar främst på inbound och/eller outbound.
FRÅGOR OCH SVAR OM KONVERTERING
Läs mer om våra tjänster
Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med:
VAD GENERERAR LEADS?
Hur genererar man fler leads och fler affärer?
Det finns många strategier för leadsgenerering. Exakt vilka strategier för leadgenerering som skulle fungera bäst för ditt företag beror t.ex. på vilken typ av ”Business to”-affärer som ni gör.
- B2B
- B2C
- B2G
Eller någon annan variant av ”business-to-(whatever)”.
(Japp, det finns fler varianter av dem än vad du kanske tror).
DE VANLIGASTE TYPERNA AV LEADS INOM BUSINESS TO (B2)
De tre allra vanligaste områdena för leads inom Business to (B2) är:
- B2B leads
Business to Business
Behöver termen ens förklaras, efter alla dessa år som det nu har varit i omlopp?
Men för den händelse att du kanske har hört begreppet men inte har full koll vad det egentligen betyder så står B2B för Business-to-business.
B2B är en marknadsstrategi som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag.
Det finns många strategier för att generera fler och bättre leads inom B2B. Vi på Just Value hjälper dig att hitta de strategier som är rätt för din verksamhet och implementera dem på din webbsajt för att stödja din säljprocess online. - B2C leads
Business to Consumer
B2C (Business to consumer) är en marknadsstrategi som inbegriper transaktioner av varor och tjänster mellan ett företag och konsumentmarknaden.
Skillnaderna mellan B2B (Business-to-business) och B2C är främst de olika förutsättningarna som råder i affärsvärlden jämfört med de som gäller för privat konsumtion.
Det finns många strategier för att generera fler och bättre leads inom B2C. Vi på Just Value hjälper dig självklart att hitta de strategier som är rätt för just din verksamhet och implementera dem på din webbsida för att stödja din säljprocess online. - B2G leads
Business to Government
I Sverige så skulle man kunna närmast kunna tillämpa B2G för företag som gör affärer med staten, regioner/landsting och kommuner.
Det finns många strategier för att generera fler och bättre leads inom B2G. Du har nog förstått konceptet nu, eller hur? Vi på Just Value hjälper dig, som sagt, att hitta strategierna som är rätt för din verksamhet och implementera dem på din hemsida för att stödja din säljprocess online.
Du minns kanske att vi här ovan skrev om ”business-to-(whatever)”?
Det finns en rad andra varianter inom ”Business to” (B2).
Det här är bara ett axplock av dessa ”whatever”:
- B2O, Business to Owners
Avser t.ex. hem- och fastighetsägare - B2D, Business to Developers
Avser t.ex. utvecklings-, bygg- och konstruktionsföretag
JUST VALUE AB BRINNER FÖR KOMMUNIKATION OCH DIGITAL MARKNADSFÖRING
I en allt mer digitaliserad värld där stora delar av handeln är online så är tydlig kommunikation, genomtänkt digital marknadsföring samt engagemang hörnstenarna för framgång.
Vi på Just Value kan digital marknadsföring såsom få andra och därigenom så kan vi också skapa engagemang på webben inom bland annat kommunikation, marknadsföring och säljprocesser:
- Oavsett om ditt företag är en juristbyrå, ett byggföretag eller utför hemstädning och andra städtjänster så kan vi hjälpa dig att förbättra såväl din webbsajt som de leads den generarar
Vi gör detta bland annat genom att:
- Utföra en rad olika analyser för att få en fullständig genomlysning av ditt företag, dess verksamhet och produkter och/eller tjänster samt den marknad som ni vänder er till.
- Trimma och strukturera din befintliga webbsajt om den har förutsättningar för att prestera på den nivå den behöver prestera enbart genom förbättringar och renoveringar. I annat fall bygger vi en ny webbsajt från grunden.
- Öka dina kunders, befintliga som potentiella, intresse och nyfikenhet kring dina tjänster och produkter samt ser till att de stannar längre på dina sidor, och också söker sig vidare inom dem på jakt efter mer information.
- Ta din webbsajt till helt nya och oanade nivåer av engagemang och interaktivitet genom väl genomtänkt innehåll i form av informativ text och engagerande bildspråk, bättre struktur samt ny design och snabbare sidor.
- Göra omfattande satsningar på lokalt riktat innehåll i relevanta områden.
- Utforma förbättrade köpflöden som lockar dina leads vidare i köpprocessen.
Tillsammans så leder alla dess åtgärder till fler och bättre leads för våra kunders online-verksamhet.
Resultatet blir också attraktivare och snabbare webbsajter, med mer engagerande innehåll som väcker intresse och nyfikenhet kring dina tjänster och/eller produkter och därigenom ökar trafiken och stärker ditt varumärke.
JUST VALUE AB KAN DIGITAL MARKNADSFÖRING
Just Value AB är ett av Sveriges ledande bolag inom digital marknadsföring. Vi arbetar med den senaste tekniken och de senaste metoderna, i kombination med såväl klassisk SEO som modern E-SEO och engagemangsoptimering samt några helt unika koncept.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med att förbättra såväl din webbsajt som din säljprocess online och därigenom generera fler och bättre leads.
RÖSTER OM VÅR VERKSAMHET
SEO & DIGITAL MARKNADSFÖRING I PRAKTIKEN – INSPIRERANDE CASES I OLIKA BRANSCHER